عبدلی و اوستا برای بهروز کردن سیاهبازی شکل گرفت
جواد انصافی میگوید، داستانهای عبدلی و اوستا در راستای بهروز کردن سیاهبازی و رفع موانع برای اجرای این نوع نمایش شکل گرفت.
به گزارش ایرانتئاتر، جواد انصافی، بازیگر، نویسنده و کارگردان پیشکسوت عرصه نمایش ایرانی این روزها با نمایش «بمون، بخون، بخندون» به کارگردانی سمیه مهری در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است.
انصافی با اشاره به موضوع نمایش «بمون، بخون، بخندون» بیان کرد: «این نمایش به صورت غیرمستقیم به مسائل مرتبط با سیاهبازی و مشکلاتی که ما سیاهبازان به واسطه فعالیت در این حرفه داشتیم، اشاره دارد.»
او با اشاره به روند شکلگیری مجموعه «عبدلی و اوستا» ادامه داد: «در اوایل عدهای کار ما را تبعیضنژادی میدانستند و به همین دلیل سعی کردیم با بهروز کردن سیاهبازی، مجموعه تلویزیونی «عبدلی و اوستا» را تولید کنیم. در واقع ما در این مجموعه سیاهبازی را با حضور شخصیت عبدلی فقط بدون سیاه کردن چهره داشتیم اما محتوا جدال بین سیاهی و سفیدی و خیر و شر و در اصل همان محتوای همیشگی این گونه نمایشی بود.»
این هنرمند مطرح کرد: «در «بمون، بخون، بخندون» علاوه بر جدال خیر و شر و مشکلات شخصی که خودمان در این مسیر برای زنده نگه داشتن هنر سیاهبازی داشتیم به سرمه خوردن سعدی افشار و خراب شدن حنجره او به واسطه دشمنی برخی افراد هم اشاره میشود.»
انصافی گفت: «همچنین ما در این اثر تلاش کردیم برخی از شیوههای منسوخ شده سیاهبازی همچون رقص مجسمه و غزلخوانی را به نمایش گذاشته و به این واسطه نسل جدید را با شیوههای مختلف آشنا کنیم.»
او در پایان با با تاکید بر لزوم جذب مخاطبان نسل جدید برای تماشای نمایش ایرانی مطرح کرد:«طی سالهای فعالیت خود و خانوادهام در این زمینه همیشه سعی کردیم، آیین گذشتگان را که سرشار از محتواهای ارزشمند است در دل نمایش ایرانی به مخاطب ارائه دهیم. به طور مثال درباره نوروز، چهارشنبهسوری، شب یلدا و ....به صورت علمی با همراهی همسرم فروغ یزدان، پژوهش کردیم و نتیجه آن به صورت یک کتاب منتشر شد. حاصل بررسی و پژوهشهای ما در بخش اجرایی نیز با آثار متفاوت ویژه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان روی صحنه رفته است تا تماشاگران با چرایی و فلسفه این آیینها هم آشنا شوند.»